Top 10 år 2010

An education

Året bedste film oplevelse var uden tvivl Lone Scherfig engelske film med Carey Mulligan, om en ung pige i 60’ernes England. Historien er rørene, skuespillet eminent og billederne flot filmet. Carey Mulligan er en af de skuespiller, jeg vil holde øje med i fremtiden.

Øjnenes hemmelighed

Den argentinske Oscar vinder for bedste udenlandske film, er en thriller om en drabssag, der langsomt udvikler sig for ens øjne. Med en stor vægt på kareterne, som spilles levende og bære hele filmen. Den ligner ikke de gængse film i genren og er en indbydende ny vikle på denne genre, som jeg nyder meget.

The killer inside me

Casey Affleck som sherrifen med de psykopatiske træk var et spændende bekendtskab, som hold en fanget i biografens mørke.

Hævnen

Susanne Biers Golden Globe vinder og Oscar vindene film om, hvad der er rigtigt og forkert at gøre, når andre overskrider grænserne for god opførelse, var årets bedste Danske film. Prisen og nomineringen er fuld fortjent i mine øjne. Jeg må især fremhæve de 2 unge skuespiller, som har rollerne som de unge drenge. Deres skuespil er levende i 2 svære roller, hvor deres reaktions mønstre og dilemmaer ikke er noget man kan forvente, de på forhånd ville have kendskab til. Filmen viser godt, hvad dansk film kan når det er bedst.

Biutiful

Javier Bardem levere en af sine bedste præsentationer, som manden der ved han skal dø. Jeg har tidligere omtalt filmen her  

Somewhere

Somewhere var en af de første film omtalt her på bloggen og jeg glæder mig til et gensyn med den, nu hvor den er kommet på DVD.

Shutter Island

En af sidste års glædelige overraskelser. Jeg havde ikke de store forventninger til filmen, synes sidste samarbejde mellem Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio – The Departed var elendig. Shutter Island var til gengæld lige i min smag – twistet i plottet, skuespillet og fotograferingen.

Skyggen

Jeg har altid haft en svaghed for Roman Polanski og skyggen viser så godt, hvad jeg kan lide ved ham. Den underspillede uhygge, de dystre billeder og karakter skuespil i centrum. Ewan McGregor spiller fantastisk, som Ghost Writeren, der ved der er noget galt, men ikke helt kan sætte finger på, hvad det er.

The lovely Bones

Det er Peter Jackson, der star bag filmatiseringen af bogen og det kan ses på det visuelle. Dette er grund nok til at se filmen, for det er længe siden, jeg har set en film med så flotte visuelle billeder. Historien i filmen er også interessant, da man følger mord offers tanker efter mordet på hende.

Narnia

Dette var bare en feel good film, læs tidligere omtale her

Og lige til sidst årets største skuffelser.

Kvinden der drømte om en mand

Per Fly er en instruktør, som jeg rigtig godt kan lide. Hans trilogi om de danske samfundsklasser; Bænken – Arven – Drabet synes jeg, er blandt de bedste danske film, som er lavet. Derfor var mine forventninger til en film fra hans hånd, som ”undersøger kvinders drømme og seksualitet” (sagt af Per Fly om filmen), også høje og det kunne havde være rigtig spændende. Det var den bare ikke, den var kedelig og uinteressant. Først tænke jeg om det bare var mig, der ikke forstod filmen, men hvis det var tilfældet, så var jeg ikke ene;

”Skal en så fortærsket og klichéfyldt historie forsvares, må den laves som et bjergtagende erotisk billeddigt, og selv om filmen som sagt er både nydelig, dekorativ og sporadisk stemningsfuld, synes jeg ikke, at den visuelt hæver sig op mod de tilstræbte højder.” Sagt af informations anmelder og jeg kunne ikke være mere enig.

Sex and the City 2

Først skal siges af jeg er SATC fan, har fuld serie trofast gennem årerne, den er også i DVD samlingen og den første film kunne jeg godt lide. Det var en fin afrunding på seriens sidste sæson. 2’eren var til gengæld noget af det mest overflødigt, jeg har brugt min tid på. Historien var mere end tynd, skuespillet kørte på rutinerne uden den store indlevelse og komikken var væk.

Harry Potter 7 – del 1

Det var bare en flad fornemmelse. Læs evt. min tidligere omtale.

Dette indlæg blev udgivet i Info, Set i biografen og tagget , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Top 10 år 2010

  1. Pingback: The lovely Bones | rounduptheusualsuspects

Skriv en kommentar