Black Swan

Filmen var allerede på min liste i Januar og efter Oscarshowet, hvor Natalie Portman vandt en Oscar for sin rolle som Nina blev lysten ikke mindre. Jeg nåede den heldigvis i Grand, inden den blev taget af plakaten.

Filmen var alt det jeg havde forventet og alt det jeg ikke have forventet. Det psykologiske drama om Ninas egen perfektionisme, som bliver hendes værste fjende, er eliment godt spillet af Natalie Portman. Hendes kamp og forvandling gennem filmen er det bærende element i filmen og filmen står og falder med hendes skuespil. Jeg havde store forventninger til hende og de blev alle indfriet. Vincent Cassel som balletmestren, der presser sine dansere til det yberligste og det yderste, er også gennemført. Barbara Hershey, som moren, der virker alt for overbeskyttende og kvældende for datteren, er en svær rolle, som hun klare perfekt. Den eneste, der ikke var helt på toppen, var Winona Ryder, som jeg ikke synes får helt den dybde i Beth, som de andre karakterer har.

Det overstående var alt det, jeg forventede af filmen.

Det jeg ikke forventede, var handlingen. Jeg viste det var et psykologisk drama og omhandlet Nina som skulle spille rollen, som det hvide og sorte svane i en ballet. Filmen havde meget mere dybde end jeg havde regnet med, samt flere scener, hvor jeg som tilskuer ikke var klar over om det var virkeligheden for Nina eller noget der forgik i hendes hoved.

Fotograferingen af filmen er også vær at nævne. Billederne er stemningsmættede og stilrene, sammen med filmens handling opbygger et mere og mere dystre billede. Ud over det har jeg sjældnest set en film med så mange spejle, uden at jeg så kameraet blev fanget på noget tidspunkt.

Jeg var tryllebundet filmen igennem og den eneste grund til den ikke får 6, er at til sidst tabte den pudsen lidt.

Dette indlæg blev udgivet i Set i biografen og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

