North Face

North Face var aldrig en film, jeg selv havde valgt at se, derfor er det dejlig andre nogle gange vælger for en. Grunden til jeg aldrig havde valgt North Face, er af den handler om bjergbestigning og bjergbestigning har aldrig sagt mig noget. Derudover, så har jeg på fornemmelse, at for en historie om bjergstigning, kan kvalificere til en film om bjergbestigning, så skal det gå galt – jeg har ikke den store lyst, til at se en film, hvor jeg kender slutningen, udover historiske drama, hvor det lidt er præmisserne.

Derfor startede jeg med at se filmen med et halvt øje nede i en bog, der dog hurtig blev glemt.

Filmen er tysk og omhandler forsøgene i 1936 på at bestige nordsiden af Eiger, som ingen har gjort på daværende tidspunkt. OL i Berlin nærmere sig og Hitler lover hæder til de tyske drenge, som kan klare udfordringen. Pressen følger ivrigt alle forsøg, for at findes deres tyske helte.

Filmen er meget smukt filmet og man føler sig til stede på bjerget, sammen med de unge fyre, som tager udfordringen op. Filmene har da også vundet priser for sin fotografering. Skuespillerne er unge tyske skuespillere, som jeg synes meget godt viser, den udvikling, der er i gang i tysk film. De spiller deres roller meget realistisk og indlevende, hvilke jeg synes kendetegner mange nye tyske film. Især Johanna Wokalek i hovedrollen, som Luise Fellner er hver at se, jeg vil holde øjne med hende i fremtiden.

Handlingen vil jeg ikke komme mere ind på, men bare gi en anbefaling til at se filmen. Filmen er spændende, rørende og indlevende.

Dette indlæg blev udgivet i Set på DVD og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

