GREEN ZONE

Green Zone er tredje samarbejde mellem skuespiller Matt Damon og instruktøren Paul Greengrass, der tidligere har lavet to af Bourne filmene sammen. Et sådan samarbejde kan have sine fordele, man lære nok hinanden bedre at kende, ligesom man selv gør med ens daglige kollegaer. Det kan også have sine ulemper, at folk forventer noget, der minder om det tidligere lavet. Når tidligere film, så også på coveret bliver fremhævet ”Bourne goes epic” synes jeg, det er natur, at man forventer noget i samme genre.

Både Green Zone og Bourne er action film, men der synes jeg også, at alle sammenligninger stopper. Bourne er nogle af de bedste action film, der er lavet de sidste år og jeg havde glædet mig til mere af samme slags.

Det fik jeg ikke, dermed ikke sagt, at det jeg fik, var dårligt, det var bare ikke det forventet. Dette gjorder også jeg den første tid sad og var lidt skuffet og ikke gav filmen den opmærksom, som jeg ellers ville.

Green Zone foregår i tiden lige efter Bagdad fald i Irak krigen, mens jagten på masseødelæggelsesvåbnene var på sit højeste. Matt Damon spiller Roy Miller lederen af en specialgruppe, der skal finde og uskadeliggøre masseødelæggelsesvåbnene, men de finder bare ikke nogle og efterretningerne stemmer ikke. Langsomt begynder Roy Miller at undre sig og stille spørgsmål ved efterretningerne, hvilket ikke er populært i alle kredse.

Filmen har et interessant twist på hele snakken om masseødelæggelsesvåbnene. Den er godt spillet og filmet, men den kom aldrig rigtigt i gang. Jeg kedede mig hen mod slutningen og købte aldrig helt plottet. 

Jeg synes Paul Greengrass, skulle have valgt at lave en action film eller en kritisk film om grundene til Irak krigen, tingene sammen fungerer ikke for mig.

Dette indlæg blev udgivet i Set på DVD og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

