Film jeg ser frem til i år 2011 Part 1: Januar

Jeg har kigget på, hvad der kommer i januar 2011, og umiddelbart vil følgende være kandidater til en tur i biografen. Alle resuméer er taget fra www.kino.dk.

WINTER’S BONE

Ree Dolly er 17 år, og hendes far er sporløst forsvundet. Før hans forsvinden har han stillet deres hus i kaution, og nu nærmer regnskabets time sig med hastige skridt.
I angst for at miste huset, hvor hun tager sig af sine yngre søskende og psykisk uligevægtige mor, må den unge kvinde tage ud og lede efter sin far.
Det bringer hende på kant med den mørke side af dagliglivet i Ozarks vildmark, hvor de mægtige bjerg- og skovområder har sat deres præg på befolkningen i et lukket, isoleret samfund.
Ikke mindst nogle af Rees egne slægtninge viser sig at være i besiddelse af en flig af nøglen til mysteriet. Ree kastes ud i et dødsensfarligt spil, hvor løgne dækker over en fortiet sandhed og en uhyggelig hemmelighed.

Filmen vandt hovedprisen på Sundance Festivalen for bedste film og bedste manuskript. Hvilket for mig allerede er en god anbefaling af en film.

Traileren ser ud til, at filmen er et mørkt drama, som jeg altid nyder at se. Jennifer Lawrence kender jeg ikke fra tidligere eller Debra Granik, som er instruktør. Så det er på bar bund, jeg går ind og ser denne film.

Premieredato: 06. januar 2011

BLACK SWAN

Nina er balletdanserinde og bliver fanget i intriger med den nye rival i balletkompagniet. Ninas liv handler udelukkende om dansen. Hun bor sammen med sin mor, som selv er pensioneret danser og støtter Ninas ambitioner.
Da den artistiske instruktør skal vælge en ny prima ballerina, er Nina det oplagte valg, men den nye danser Lily imponerer også instruktøren.
Nina og Lily indleder et forskruet venskab. For bedre at kunne personificere rollen som både hvid og sort svane, begynder Nina at komme i kontakt med sin mørke side, og hendes hæmningsløse tilgang til rollen er tæt på at ødelægge hende.

Black Swan er instrueret af Darren Aronofsky (Requiem for a Dream, The Fountain og The Wrestler), som jeg synes er en spændende instruktør. Filmen er med Natalie Portman, som jeg ikke har set så meget med, dog er hun hovedrolleindehaveren i en af mine yndlings film ”V for Vendetta”. Winona Ryder spiller også med og hende har jeg siden ”Edward Saksehånd”, ”Dracula” og ”Girl, Interrupted” altid godt kunnet lide. Jeg har dog ikke set hende i meget andet. Vincent Cassel var en spændende skuespiller i Eastern Promises. Jeg har dog ikke set ham i andet for nylig. Udover ovenstående bliver det også lidt spændende at se nævnte skuespillere danse ballet, og så scorer den 8.9 ud af 10 (1300 votes) på IMDb.

Premieredato: 20. januar 2011

YSL: L’AMOUR FOU

’YSL: L’amour fou’ er en dokumentarfilm om modeskaberen Yves-Saint Laurent, hvilket er den eneste grund til, at jeg vil se filmen, da min store interesse også er mode og modeskabere. Men jeg er den eneste i min omgangskreds, der har denne interesse, så filmen ses nok på DVD.

Premieredato: 20. januar 2011

Dette indlæg blev udgivet i Kommende film og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

